Multiculturalitate europeană prin cinematograful european, la puterea a XX-a

Niciodată nu m-am mulțumit doar cu partea teoretică! Îmi plac lucrurile clare, înțelese și testate, iar pentru asta aleg să mă implic și să experimentez. Așa sunt eu: trebuie să văd, să simt și să înțeleg înainte de a-mi forma o opinie sau de a scrie despre un subiect anume.
Multiculturalitatea presupune existența mai multor culturi în cadrul aceleiași țări, 
dar pentru o părere veridică consider că trebuie să experimentezi. Măcar puțin. Permiteți-mi să mă exemplific. Nu vă rețin mult. Ca să înțeleg ce înseamnă multiculturalitatea Europei prin arta filmului în cinematograful european, am trecut în bănci să studiez film,  să respir film, să vizionez film, alături de oameni din toate colțurile Europei. Nu doar prin prisma unui simplu spectator, ci din dorința de a înțelege viziunile unor oameni desăvârșiți profesional, ceea ce se întâmplă pe și dincolo de ecran. 
Mi-aduc aminte, când am studiat prima operă de Shakespeare și vizionat  adaptarea contemporană, cu greu am reușit sa mă urnesc din clasă!
Experiența nu s-a oprit aici. Mă captivase iremediabil în mrejele ei, rând pe rând, prin diferite abordări textuale și adaptări din diverse culturi. Toate adunate m-au făcut să înțeleg că:
Multiculturalitatea Europei în cinematograful european definește suflete unite într-un singur loc, din pasiune pentru cea de a Șaptea artă.
Dar nu m-am oprit aici. Am vrut să înțeleg și să experimentez mai mult! Cu pași timizi am înțeles că dincolo de mise-en-scène sau close up, sunt dedicarea și profesionalismul unor oameni care reușesc să ne ofere, în cel mai atractiv mod cu putință, fragmente din viețile și trăirile noastre. Cea mai frumoasă parte e că ne regăsim de multe ori  în ele, indiferent de cultura și naționalitatea noastră. Am vizionat filme, intervievat și dezbătut această temă cu studenți în arta filmului și literaturii din Cehia, Franța, Germania, India. Le–am adunat laolaltă părerile și am căutat să înțeleg arta filmului și prin prisma altor culturi. Cum de reușește filmul să ne captiveze prin modalități diferite, dar rezultatul să fie similar? Nu cred că aș putea exprima mai bine multiculturalitatea Europei într-un cinematograf mai bine ca ei! Mulți dintre colegi au vizionat filme în afara țării lor, în Franța, USA sau Spania. Toți însă o descriu extrem de interesantă, culturi fascinante și experiențe de repetat.Ce am învățat?
Multiculturalitatea Europei prin arta cinematografiei renaște în noi un spirit universal izvorât din culturi diferite, reușind să ne reunească într-un singur loc, cinematograful.
Dar nu m-am oprit aici. Am vrut să înțeleg și să experimentez mai mult! Când devii captivat de un domeniu ce poate fi mai plăcut decât să-l aprofundezi? Așa am făcut și eu! Te poți socoti binecuvântat învățând de la oameni, pe care ai onoarea să îi vezi și să-i asculți poate o dată în viață. Jan Erik Holst, un maestru în arta filmului, ne-a oferit o viziune aparte despre ce înseamnă film, dezvăluindu-ne într-un mod unic, prin filme premiate și participante la diferite festivaluri, modalitatea de transpunere a artei filmului în imagini și sentimente.Ce am învățat?
 Multiculturalitatea Europei în cinematograful european reușește să ne facă să înțelegem și respectăm culturile, tradițiile lumii,  dar și parcursul istoriei într-o manieră unică.
Dar nu vreau să mă opresc aici! Sunt doar un ucenic în școala vieții. Anul acesta aleg să merg mai departe și să sărbătoresc multiculturalitatea Europei în cinematograful european.

Cum?
Europa alege ca la împlinirea a douăzeci de ani de Festivalul Filmului European,  începând cu 9 mai, să organizeze o petrecere ce va dura zile întregi. Sunt douăzeci de ani de muncă depusă din pasiune în spatele acestui festival și de aceea vă propun: dacă am încerca să-i oferim în dar participarea noastră într-un număr record de mare? Dacă un film bun înseamnă pentru mulți dintre noi o abordare unică, inedită, haideți să schimbăm anul acesta modalitatea de a ura virtual La mulți ani!, proiecții nenumărate și mulțumiri pentru sentimentele trăite în cadrul filmele dăruite an de an! Haideți în 2016 să le transmitem personal, participând în cele 24 de zile de proiecție! Totodată, sărbatorind în marea familie a Festivalului Filmului European, eveniment organizat de Institutul Cultural Român, împreună cu Reprezentanţa Comisiei Europene în România, cu sprijinul ambasadelor şi centrelor culturale ale ţărilor europene, sub patronajul EUNIC București, vom primi în dar: 85 de filme ce vor fi proiectate în cele 6 orașe gazdă ale FFE.


Unde și când?

București 5-15 mai;
Baia Mare 13-15 mai;
Cluj-Napoca 20-22 mai;
Tîrgu Mureș 20-22 mai;
Hunedoara 27-29 mai;
Timișoara 27-29 mai.
Pentru a fi la curent cu toate informațiile complete și update-urile despre acest eveniment vă invit să urmăriți pagina de facebook a Festivalului de Film European.

Ce filme putem urmări?
Paleta cinematografică oferită reflectă multiculturalitatea Europei în cinematograful european, prin cele 85 de adaptări diverse, menite să satisfacă gusturile diversificate ale cinefililor amatori și profesioniști, precum câștigătorul Globurile de aur pentru film în limba străină:
  • Fiul lui Saul, (Ungaria, 2015),  
Fiul lui Saul este opusul filmului Lista lui Schindler. […] Nu este un film despre Holocaust, ci despre cum era viața celor din Sonderkommandos. (Claude Lanzmann)
Nominalizări ale premiului Oscar pentru cel mai bun film în limba străină:
  • Scrimerul (Finlanda, 2015) 
Cel mai bun film finlandez din ultima decadă. (Finland Today)
  •   Mustang (Turcia și Franţa, 2015)
„Mustang prezintă cinci femei puternice care vor să plece dintr-o societate pe alocuri patriarhală și ipocrită [...] (Martin Schulz, președintele Parlamentului European)
Lista nu se oprește aici. Mai mult, din seria filmelor românești, prin producțiile lui Cristian Mungiu, Cătălin Mitulescu, Cristi Puiu, Radu Jude, Corneliu Porumboiu, Marian Crişan, Adrian Sitaru, Radu Muntean Tudor Giurgiu, reușesc ca acest festival să-și depășească limitele de la an la an.
Primul  lungmetraj  al Liviei Ungur și Sherng-Lee Huang, Hotel Dallas, ne oferă o viziune originală asupra bunăstării, în România anilor '80, dar și o istoria comună culturală.

Sinopsis film Hotel Dallas
După căderea comunismului, Ilie construiește o copie a vilei din serialul american Dallas, iar Livia, fiica lui, îl invită pe Patrick Duffy, interpretul lui Bobby, să retrăiască moartea personajului, de data aceasta în replica faimosului ranch Southfork. O manieră inedită de a transpune ideea migrației spre multiculturalitate a poporului român în perioada de tranziție post–decembristă.


Premiera filmului Hotel Dallas (2016) pe 14.05.2016, la Centrul Ceh (Czech Centre Bucharest), iar a doua proiecție în București vineri, 10 iunie, de la ora 20:00 la Cinemateca Eforie.

Recenzie în emoticoane

        Un factor edificator al calității acestui festival îl reprezintă cele 85 de filme, captivante în egală măsură, pe care vă las să le descoperiți în cadrul Festivalului de Film European în perioada 05-29 mai 2016, sărbătorind cultura și solidaritatea.

Comments

Popular Posts